העידן הדיגיטלי המעבדתי ברפואת שיניים (CAD CAM) – האם מעבדות השיניים בישראל נמצאות שם? תמונת מצב ותחזית

מאמר מבוסס על מידע מהאינטרנט וניסיון אישי ב-6 השנים האחרונות בשיווק, הדרכה והטמעה של יותר מ-200 מערכות קאד קאם במעבדות ומרפאות שיניים בישראל.

פתח דבר:

עבודות PFM מייצגות בדרך־כלל את רפואת השיניים המסורתית והאנלוגית ברובה, בעוד עבודות ללא מתכת (All Ceramic) מייצגות בעיקר את העידן הדיגיטלי.

להלן סיכום של מאמר מקיף (באינטרנט, אחד מיני רבים בנושא) שאומר למעשה שעבודות המתכת, PFM ברפואת שיניים, הולכות ונעלמות מן העולם.

Conclusion:
It may still be too soon to determine if the days of PFM restorations are numbered. While dentist and laboratory perspectives suggest that PFM restorations are headed for extinction, there are those who feel that PFM restorations will always have a place in dentistry.

“The rise of non-metal restorations is occurring because they are easier and faster to produce using CAD/CAM technology; they can be as strong or stronger than metals, with very good aesthetics and better fit; and people in general prefer not to use metal restorations,” Augins observes. “This all leads to the decline of PFMs and the rise of all-ceramic restorations.”

Therefore, given the ever-changing dental material and technology landscape, it is likely that advancements in these areas will continue to shift the paradigm away from conventional practices. According to Dr. Ferencz, “I think in fixed prosthodontics—both for natural teeth and for implants – there’s a ceramic material that can be used for virtually every metal indication.”

בעוד שבעולם ובעיקר בארה״ב עבודות המתכת ברפואת שיניים (PFM) הולכות ונעלמות לטובתAll Ceramic, בארץ שולט עדיין ה-PFM ביד רמה.

למה זה קורה בארץ ולאן זה הולך?

• גורם ראשון – רופאי השיניים:
רופאי שיניים מחייבים בדרך־כלל את הלקוחות בגין כתר זירקוניה במחיר כפול מכתר PFM אף שהפרש התשלום למעבדה בין כתר PFM לכתר זירקוניה מהווה 10%-20% ממחיר הכתר בלבד. לא פלא שרוב המטופלים מעדיפים PFM בחצי מחיר.

• גורמים שני ושלישי – טכנאי השיניים ומרכזי חריטה והדפסת מתכת:
מרכזי הדפסת מתכת “מסממים” את הטכנאים מן הבחינה הכלכלית כשהם מעמידים לרשותם, ללא תשלום, סורקים מעבדתיים תמורת התחייבות לרכוש אצלם כיפות מתכת. הטכנאים מתמכרים ל-PFM כאשר מחיר כיפת המתכת נמוך יחסית (20-30 ₪) והרווח שלהם בא מבניית החרסינה.
נוצר אפוא מצב שבישראל אחוז השימוש ב-PFM הוא גבוה מאד לעומת ארה״ב (פחות מ-10% 

והולך ופוחת).

  • גורם רביעי: מיעוט מערכות קאד קאם ביחס למספר המעבדות והטכנאים.


אז מדוע בארץ החדירה של מערכות קאד קאם למעבדות היא איטית יותר מאשר בעולם?

• החסם הפסיכולוגי: פוחדים מהדיגיטלי וממחשבים. מרכזי הדפסת מתכת נותנים פתרון (חלקי בלבד) לדיגיטלי.  
• החסם הכלכלי: מדוע להשקיע במערכת קאד קאם מעבדתית כאשר מרכזי החריטה וההדפסה נותנים מענה זמין ונוח?
• החסם המקצועי: רוב הטכנאים אינם משקיעים בלימוד.  

הערכתי היא שכל החסמים הללו ייפתחו בעתיד הקרוב. חשוב לציין שהמכללות ובתי הספר לטכנאים מקדישים כיום מעט מאד ללימודי ה-CAD CAM וזאת בעיקר מסיבות בירוקרטיות (משרד החינוך, משרד הבריאות). אולם הטכנאים מבינים כבר היום שהם נשרכים מאחורי הטכנולוגיה. הם גם רואים שרוב החברות הגדולות בעולם מפתחות מערכות קאד קאם מרפאתיות ומשפרות את המעבדתיות, כך שברור להם שאם הם לא יכנסו לתחום הדיגיטלי ויתקדמו בו, הם יפסידו במרוץ אחרי רפואת השיניים הדיגיטלית.

טכנאים רבים שלא ישכילו לעלות בזמן על עגלת הקאד קאם ייפלטו מהשוק. אם המצב לא ישתנה, טכנאי שיניים במדינות רבות ובעיקר בסין, שהצטרפו בזמן הנכון לקדמה הטכנולוגית, ימלאו את החלל שנוצר והוא יילך ויגדל.

ואולם, יש גם נקודות אופטימיות.
החדירה היפה בישראל של סורקים אינטראאורלים למרפאות שיניים תיאלץ את הטכנאים להצטרף למגמה העולמית.
יבואני ציוד הקאד קאם מציעים כיום לטכנאים מערכות קאד קאם משוכללות בתנאי תשלום נוחים וכמו־כן הדרכה והטמעה במעבדה – עניין אשר מקל על הטכנאים להצטרף למשפחת הקאד קאם.


אנו חיים בתקופה שבה כולנו חווים בשינוי הגדול שהביאה פריצת הקאד קאם, אשר חוללה מהפכה ברפואת השיניים הן בתחום המרפאות (סורקים אינטראאורלים ומערכות חריטה Chairside), הן בתחום המעבדות.

זוהי קריאת השכמה לטכנאי שיניים. הם חייבים להפוך את מעבדת השיניים שלהם לדיגיטלית מלאה. טכנולוגיות דיגיטליות הן הדרך הקלה ביותר בעבור המעבדה להשיג יעילות, יתרון תחרותי בשוק (שהפך למעשה לשוק עולמי כאשר רופאי שיניים רבים מקבלים עבודות שבוצעו במעבדות שיניים דיגיטליות בעולם ובעיקר בסין), לחסוך זמן יקר וכסף ולהציע שירותים חדשים לרופאים.

הופכים את המעבדה לדיגיטלית:

מהטלפונים החכמים שלא עוזבים את ידינו ועד למכשירים עם בינה מלאכותית, הכל קשור לטכנולוגיות מתפתחות. אין ספק שהטכנולוגיה שינתה את חיינו. כשמדובר ברפואת שיניים, השינויים הטכנולוגיים לא פסחו גם עליה. גם רפואת השיניים לא מפסיקה להפתיע אותנו בחידושים טכנולוגיים. בזמן שרפואת השיניים הדיגיטליות הופכת למיינסטרים, טכנאי שיניים שלא יוכלו להציע את מלוא שירותי רפואת השיניים הדיגיטליים עלולים למצוא עצמם נשארים מאחור ואפילו מחוץ לתחום. הפיכת המעבדה לדיגיטלית בשירות מלא היא צורך ויש עימה יתרונות משמעותיים.

להלן 3 תובנות שיעזרו לטכנאי השיניים לקבל החלטה ולהפוך את המעבדה שלהם למעבדה דיגיטלית הנותנת שירות CAD CAM מלא ולהצעידה בתוך תקופה קצרה:

1. רפואת שיניים דיגיטלית מציעה טכנולוגיה חסכונית

מעבדות רבות דוחות את המעבר לרפואת שיניים דיגיטלית מתוך מחשבה שעלות הטכנולוגיה החדשה גבוהה מדי. המצב הפוך בדיוק. רפואת שיניים דיגיטלית יכולה לספק למעבדה שדרוגים טכנולוגיים מועילים בצורה שתייעל את המעבדה וזאת תוך־כדי חיסכון ניכר. אמנם העלות הראשונית של הטכנולוגיה אינה זולה אך החזר ההשקעה מהיר והמעבדה תרוויח מתמורה גבוהה להשקעה.

2. רופאי שיניים עוברים לרפואת שיניים דיגיטלית

שמירה על קשרים טובים עם רופאי שיניים חשובה להצלחת מעבדת השיניים. בהתחשב בעובדה שחדירת סורקים אינטראאורלים למרפאות היא מהירה וכן שמערכות CAD CAM מרפאתיות חודרות גם הן למרפאות, חשוב שהמעבדה תתמקם בחזית רפואת השיניים הדיגיטלית. כאשר רופאי שיניים ואורתודונטים רבים כל־כך עוברים משיטות שיניים מסורתיות לדיגיטליות, הפיכת המעבדות לדיגיטלית בשירות מלא היא השקעה הכרחית ויחד עם זאת השקעה מעולה.

3. רופאי שיניים צעירים שמכירים את טכנולוגיות רפואת השיניים הדיגיטליות יספרו לכם על החזר השקעה מהיר 

אין ספק שהדור החדש של רופאי השיניים והאורתודונטים משפיע על מצב רפואת השיניים בכללותה. אנשי מקצוע בתחום רפואת השיניים, שהם בוגרים טריים, מכירים בהחזר ההשקעה המהיר של טכנולוגיות רפואת שיניים דיגיטליות. כתוצאה מכך, כמות מוגברת של רופאי שיניים פרו-דיגיטליים בעלי ידע טכנולוגי ואורתודונטים נכנסים לתחום ומשתמשים במערכות CAD CAM.

אז כיצד משדרגים את המעבדה והופכים אותה לדיגיטלית?

מבחינה טכנולוגית, 100% מעבודות המעבדה אפשר לעשות באופן ממוחשב – מכתר בודד ועד גשרים מוברגים ותותבות חלקיות ושלמות. 

אולם המצב במעבדות הוא כזה שברובן, אם ישנו כבר ציוד דיגיטלי, הוא חלקי בלבד, כלומר רק סורקים שולחניים. דע עקא, מה שרוב הטכנאים יודעים לעצב מהסריקות (הן של המטבעים, הן מהסורקים האינטראאורלים) אלו רק כיפות. הם שולחים את הסריקות למרכזי הדפסת מתכת ובונים חרסינה על־גבי הכיפות. מעבדות מעטות בלבד מעצבות את כל סוגי העבודות ובמידת הצורך הן שולחות את העבודות למרכזי חריטה.

השלב הראשון: לימוד

טכנאי שיניים שרוצה להיכנס לתחום הדיגיטלי חייב בלימוד ובהכשרה. לצערנו, בתי ספר לטכנאות שיניים מלמדים מעט מאד קאד קאם (אולי 10% מתוכנית הלימודים). אולם קיימים קורסים ברמות שונות בארץ וכן און ליין באמצעות האינטרנט. גם ספקי הציוד מלמדים, אולם חשוב מאוד להיות מוכן להקדיש זמן וכסף כדי ללמוד. 

שלב שני: מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול?

טכנאי שיניים צריכים לבחור מה מתאים להם לעשות במעבדה שלהם ובהתאם לכך למצוא את הקורסים המתאימים לבחירתם. בהמשך הם צריכים לבדוק מהו הציוד שמתאים לבחירה. שוק הקאד קאם מוצף בציוד ובחומרים מכל העולם, ברמות מחירים ואיכות מגוונים, מחרטות קטנות וגדולות, מדפסות בתלת מימד, זירקוניות ונוזלי הדפסה מכל הסוגים והמינים. אז במה לבחור? מה מתאים לכל אחד? 

שלב שלישי: בחירת הציוד המתאים

בהתאם להחלטה של כל טכנאי אילו עבודות ושירותים הוא מעונין להציע לרופאים, כך הוא יבחר את הציוד המתאים לו. 

הצעד הראשון בבחירת ציוד הוא קבלת המלצות והסברים מקולגות שעובדים כבר בקאד קאם. המידע הזה הוא חשוב ביותר. כך אפשר לקבל מידע על הציוד, על היתרונות והחסרונות שלו, על השירות והתמיכה שנותן הספק וכן ללמוד מהו הערך המוסף שקיבל הקולגה עם המעבר לדיגיטלי.

הצד הכלכלי, השירות והתמיכה:

התחרות בין היבואנים והמשווקים של ציוד קאד קאם היא גדולה והקונה הוא ה”מלך”. אפשר ללחוץ על ספקי הציוד, להנות מהתחרות ולקבל מחירים ותנאי תשלום נוחים. אולם הדבר החשוב ביותר, אף יותר מהמחיר, הוא השירות והתמיכה. 

חייבים לומר: מערכת היחסים בין ספק ציוד קאד קאם לטכנאי היא למעשה חתונה, לטוב ולרע. רצוי שיהיה לטוב. שירות ותמיכה הם לב העניין. ציוד שתקוע ללא שירות, שאלות בנושאי עיצוב ובעיות בתוכנות העיצוב – הכל חייב לקבל מענה מהיר ומקצועי. טכנולוגיית קאד קאם מתפתחת כל הזמן, הטכנאי הטרוד בעבודתו לא יתעדכן בעצמו בכל החידושים המופעים חדשות לבקרים. לכן הוא תלוי בספק הציוד וספק התוכנות ולכן חשוב כל כך שהחתונה תצליח. 

לסיכום:

בכל גיל ובכל רמת ידע מקצועי אין כל בעיה לעבור ולהפוך לדיגיטלי. נדרשים רק רצון והבנה שאם לא אהיה שם, אני עלול למצוא את עצמי לחלוטין מחוץ לתחום. מבחינה כלכלית, ההחזר על ההשקעה הוא מהיר ובשעה שתחום רפואת השיניים עובר לדיגיטלי, כל טכנאי חייב לדעת שזהו הזמן לעלות על העגלה ולהצטרף, וַלא – יסתכן בכך שיישאר מאחור עד כדי יציאה מהענף הדנטלי.