מהפכת רפואת השיניים הדיגיטלית

רפואת שיניים דיגיטלית, הביאה למהפכה של ממש באיכות טיפולי השיניים המשקמים. טכנולוגיית  CAD CAMהמשפרת מאד את איכות השיקומים, נשענת על שיפור התקשורת בין הרופא והטכנאי ומשפרת בסופו של דבר את תוצאות השיקום. 

מגמות וטכניקות משקמות ברפואת שיניים, באו ונעלמו לאורך השנים. התפתחויות מסוימות שינו את פני רפואת השיניים המשקמת, בעוד שאחרות נעלמו. הרעיון של רפואת שיניים דיגיטלית הוא מושג שהתחיל בקטן אך עלה בהדרגה וממשיך במומנטום. נראה כי גבולותיה נעשו אינסופיים. יחד עם זאת, טכנולוגיות חדשות ברפואת שיניים יכולות להצליח רק אם הן משולבות בהבנה מלאה של רפואת השיניים המקיפה. אמנם טכנולוגיות וכלים מיחשוביים חדשים יכולים לייעל את זרימת העבודה במרפאה ובמעבדה, הם פחות עתירי עבודה ומדויקים יותר, אך יחד עם זאת, הם לא יכולים להחליף את הלימודים, את הניסיון המעשי ואת השיפוט הקליני והטכני של הרופא, אלא רק לייעל אותם ולהשלימם. 

הגורם המרגש ביותר ביחס לטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות הללו, הוא לא רק ביישומים הפוטנציאליים שלהם המונחים ע״י אנשי מקצוע בתחום רפואת השיניים. ההתרגשות נעוצה בעובדה שיישומים אלו פותחו למעשה רק בשנים האחרונות. בפרק זמן קצר יחסית, הטכנולוגיה הדיגיטלית הביאה למהפכה של ממש באיכות טיפולי השיניים.

בהתבסס על טכנולוגיה שאומצה מתעופה וחלל / רכב ואפילו מתעשיית ייצור השעונים, טכנולוגיית ה CAD CAM (עיצוב ממוחשב/ייצור ממוחשב) התקבלה ומותאמת היטב לרפואת שיניים משקמת בזכות המהירות, הדיוק והיעילות שלה, בכל סוגי העבודות ללא יוצא מהכלל. והתוצאה, שחזורים חזקים יותר, אסתטיים יותר ומתאימים יותר מהשחזורים  שיוצרו בשיטות המסורתיות. יחד עם נתונים המיובאים מסריקות סיטי ממוחשבות, חלה התקדמות מהפכנית באבחון ובתכנון השתלים ובתכנון הטיפול, והם מעניקים לרופא המשקם ולטכנאי אופק מורחב של אפשרויות.

פתיחת ערוצי תקשורת

הבסיס לכל הצלחה לטווח הארוך ברפואת שיניים משחזרת, הוא תוכנית אבחון וטיפול מקיפה. היכולת לייצר תצוגה מקדימה של המקרים מתחילתם ועד סופם – ולתקשר ולאבחן יחד עם מומחים אחרים באמצעות העולם הווירטואלי – היא הכוח האמיתי והיכולת המהפכנית של רפואת השיניים הדיגיטלית. כיום קיימות תוכנות עיצוב מצוינות המאפשרות לרופאי שיניים, למומחים, לטכנאים ואפילו למטופלים, לתקשר וליצור מספר עיצובי שיניים, קדמיות למשל, המבוססים על פרמטרים תפקודיים-אסטטיים, כמו גם על רצון המטופלים.

עם כל כך הרבה טכנולוגיות חדשות ודרישה גוברת והולכת של מטופלים לשיקום אסתטי ותפקודי יותר, רפואת השיניים המודרנית, נדרשת לתקשורת טובה בין כל חברי הצוות המשקם, כולל הטכנאי, ובמידת הצורך כירורג ואורתודונט, לתכנון ואימות מלא של כל שלב טיפולי. עם תשומת לב של כל אחד מחברי הצוות המשקם, מובטחת הצלחה על בסיס אחריות משותפת.

הטיפול הדיגיטלי

סריקות ה-CT התלת ממדיות בעזרת מערכות ה- CAD CAM מספקות כיום לרופאי השיניים ולמומחים בתחום תצוגות שלמות של כל מבני הפה והלסתות, ומקנות לרופא את המידע לצורך אבחון יסודי ובחירת סוג הטיפול. זה כולל:  מיקום השתל, אבחון וטיפול במפרק (TMJ) וכן יצירת שיקום אסתטי ותפקודי על בסיס האבחון.

 שילוב נתונים ברזולוציה גבוהה בעזרת סריקה אינטראוארלית, יחד עם שפע המידע המוצע על ידי סריקת CT, מאפשרים לרופא לתת את הטיפול הנכון.  שילוב זה של מערכי נתונים יחד עם יכולות העיצוב של תוכנות עדכניות, כולל עיצוב החיוך, מעניק ייצוג מדויק ווירטואלי, וכך רופא השיניים יכול לקבל תצוגה מקדימה ולבחון אפשרויות טיפול שונות וליצור פתרונות שיכללו את כל ההיבטים התפקודיים-אסטטיים של שיקום הפה.

עם התקדמות רפואת השיניים בכיוון הדיגיטלי, שילוב מוצלח של מיחשוב וטכנולוגיה חדשה ימשיך לספק שיטות ייצור ותקשורת יעילות יותר, ובמקביל יאפשר לרופא השיניים ולטכנאי, לשמור על היצירתיות והאמנות האישית שלהם. שיתוף פעולה ויחסי עבודה הדוקים בין צוות רופאי השיניים / טכנאים יגבירו את השימוש בטכנולוגיה החדשה. השימוש בטכנולוגיה זו (בהתבסס על סריקות אינטראאורליות),  יחד עם ההתפתחות מעיצוב “ידני” לעיצוב “דיגיטלי”, כמו גם התפתחות ושיפור החומרים, יצרו את המהפכה הדיגיטלית הדנטלית המתרחשת לנגד עינינו.

מרכיבי מערכות CAD CAM

לקאד קאם 3 מרכיבים: סריקה (ציוד),  עיצוב (תוכנה),  חריטה (ציוד). 

מניסיוני, מומלץ לכל מתעניין לחפש ולבדוק מי מבין היצרנים מתאים לדרישותיו ועדיף (אך לא חובה) לרכוש, אם ניתן, את כל 3 המרכיבים ממשווק אחד ע״מ שלא ליפול בין הכסאות. 

מה חשוב לבחון אודות היצרנים של מערכת CAD CAM? 

1. סורקים אינטראאורלים – יצרנים דנטלים וותיקים  שעיקר עיסוקם בייצור ציוד הדמיה. 

2. תוכנות עיצוב – בתי תוכנה שעיסוקם ומומחיותם בתחום תוכנות CAD CAM דנטליות. 

3. מחרטות – יצרנים וותיקים של מחרטות .CNC 

 חשוב לבדוק מי עומד מאחרי הציודים והתוכנות הללו בכל הקשור במתן שירות ותמיכה. חשוב להקפיד בבחירת היצרנים ונותני השירות המתאימים.

 במאמר זה נתרכז בשני מרכיבים המעניינים את רופאי השיניים (ופחות את טכנאי השיניים): סריקה וסורקים אינטראאורלים ותוכנות עיצוב.

הסורקים  האינטראאורלים

 הכנסת סורקים אינטראאורלים למרפאות שיניים, מייתר את הצורך בחומרי מטבע מלכלכים ולא נעימים. בעזרת סורקים אינטראורלים ניתן  לקחת מידות דיגיטליות בפה המטופל: פחות אי נוחות של המטופל, חסכון משמעותי בזמן כסא  וכסף,  תוצאות  מדויקות הרבה יותר וסנכרון יעיל בתקשורת  עם טכנאי השיניים.

 לקיחת מידות דיגיטלית פותרת בעיית מטופלים הסובלים מרפלקסים של הקאה, הן אצל מבוגרים והן אצל ילדים. השימוש בחומרי מטבע דביקים מגושמים ורגישים לזמן, בשיטה המיושנת והקונבנציונלית מתייתר.

 באמצעות השימוש בטכנולוגיית הסריקה הדיגיטלית,  אין  צורך יותר לבזבז זמן  להכנת חומרי המטבע, להחזקת כפות מידה בפיו של המטופל ולכתיבת הסברים והזמנות למעבדה.

 באמצעות טכנולוגיית הסריקה האינטראאורלית, נשלחים למעבדה קבצים דיגיטליים של מידות המטופל באופן אלקטרוני, ומתבטל הצורך להמתין עד שהשליח יגיע, כאשר מעבדת השיניים עם התקן דיגיטלי מתאים, מייבאת בקלות את קבצי הסריקות.

חיסכון בזמן והפחתת עלויות

כמו בכל טכנולוגיה  חדשנית, יש עקומת למידה בעת השימוש הראשון בסורק אינטראאולי. ברגע שהרופא מרגיש בנוח עם הסורק שלו, אפילו המקרים המורכבים ביותר הופכים לפשוטים.

  אם ניסיון הסריקה הראשון פחות ממושלם  (רואים זאת בזמן אמת), פשוט סורקים מחדש. סריקה נוספת של האזור שאינו מושלם. זה אורך דקות,  ללא צורך בלקיחת מידות קונבנציונאליות נוספות.

 בדיקת העלויות החודשיות של המרפאה עבור חומרי המידה, אלגינט, פוליסולפידים, סיליקונים וכפות מידה, מול השימוש בסורק אינטראאורלי, תראה על הפחתה משמעותית עד ביטול ההוצאות הללו.

 הזמן הנחסך והיעילות הרבה בסריקות אינטראאוליות  מול לקיחת מידות קוננציונליות הם משמעותיים ביותר.

 תקשורת משופרת עם מעבדת השיניים 

 באמצעות הטכניקות של לקיחת מידות קונבנציונליות, יש לחכות כמה שעות (או אפילו ימים) עד שהמקרה יגיע למעבדה. ואז, מתקשרים לטכנאי ע”מ לדון במקרה, מקרה שהרופא כבר לא יכול להחזיק בידיו מאחר ויציקת הגבס היחידה היא במעבדה, ולא במרפאה.

 טכנולוגיית לקיחת מידות דיגיטלית, מאפשרת לרופא ולטכנאי המעבדה לדון בכל מקרה בזמן אמת, לפני שהמטופל  עוזב את הכיסא. אם הטכנאי יראה בעיות פוטנציאליות, הרופא יוכל לבצע את כל ההתאמות הנדרשות ולבצע סריקה חדשה באופן מיידי. לפיכך, אין צורך להחזיר את המטופל ללקיחת מידות נוספת! תקשורת טובה יותר עם המעבדה ועם המטופל משמחת את כולם.

חווית מטופל משופרת

ואם כבר מדברים על תקשורת עם המטופלים, מרפאות שהטמיעו את טכנולוגיית הסריקות הדיגיטליות  מגלות שהמטופלים שלהם מרגישים מעורבים יותר בטיפול שלהם. המטופלים רואים על גבי מסך את תמונות השיניים שלהם ומקבלים מושג טוב יותר למה לצפות. תהליך זה יהפוך לאחד מכלי השיווק הטובים ביותר של הרופא, מכיוון שמטופלים מרוצים ומעורבים רגשית, הם נוטים להפיץ את הבשורה לחברים ובני משפחתם.

חסרונות ומגבלות פוטנציאליים של הסורקים האינטראאורלים

חסרונות ומגבלות קיימים, כמובן, ברוב הפרקטיקות. עקומת למידה קיימת, כאמור, אך ברגע שקלינאי שולט בטכנולוגיה, היתרונות הופכים ברורים ומשכנעים.

סורקים מתקשים לאתר שוליים תת חניכיים, במיוחד בנוכחות דימום. עם זאת, עם הליכי ניהול רקמות מתאימים, קל לפתור את הנושא. בנוסף, רופאים רבים משתמשים בלייזרים כדי לקבל מבט ברור יותר על השוליים הבסיסיים.

  העלות הראשונית אינה קטנה. אולם כמו בכל השקעות בציוד, הרווחים לטווח הארוך בפריון מקזזים בסופו של דבר את העלויות לטווח הקצר.

סיכום מהיר של היתרונות בסריקה דיגיטלית מול לקיחת מידות קונבנציונלית:

1.זרימת עבודה משופרת:

2.זמני אספקה ​​מהירים יותר 

3.משוב בזמן אמת 

4.הפחתה משמעותית של עבודות חוזרות

5. יתרון למטופל

 לקיחת המידות בשיטה הדיגיטלית באמצעות סורקים אינטראאורלים, היא השיטה האידיאלית. השיטה הזאת יוצרת דיוק, יעילות, נוחות, תקשורת טובה ופישוט הליכים. 

המסקנה: זה הזמן המתאים לעבור מלקיחת מידות בשיטה המסורתית לשיטה המודרנית יותר. הגיע הזמן להפוך לדיגיטליים!

כיצד לבחור סורק אינטראאורלי?

הסורקים האינטראאורלים, המשמשים ללקיחת מידות דיגיטליות, נכנסים יותר ויותר למרפאות והתחזיות מדברות על כך שכבר בשנים 2021/2 רוב המרפאות תהיינה מצוידות לפחות בסורק אחד. בשוק הדנטלי בעולם ובארץ, מוצע מגוון גדול של סורקים אינטראאורלים. אז  כיצד לבחון ולבחור את הסורק המתאים?

מטבע הדברים, הרופאים חשופים להשפעה של אנשי שיווק ומכירות, פרסומים, סמינרים, מעבדות וגם של המטופלים עצמם, על הצורך להכניס למרפאה סורק אינטראאוראלי ומערכת חריטה. אני עוקב אחרי ההתפתחות של ציוד CAD CAM (סורקים ומחרטות) במשך מספר שנים  ובמאמר זה אנסה להביא בפניכם מניסיוני והידע שרכשתי.

בעשור הקודם, רופאי שיניים שרכשו ושילבו במרפאה מערכות שלמות (באותה עת היו בשוק מעט מאד יצרנים) , הכוללות סורקים, תוכנות עיצוב, ומחרטות – לא היו מרוצים מרמת איכות העבודות וגם לא מגובה העלויות. ההבטחות לחיסכון בעלויות ולמאמץ הקטן הנדרש על מנת להשיג התאמה ואסתטיקה רצויה, אלה לא עמדו במבחן התוצאה. אולם היום, המודל העסקי התפתח עד לנקודה שבה קניה של סורק אינטראאוראלי ומחרטה מרפאתית יכולות להביא לתוצאות הרצויות תוך שמירה על כדאיות כלכלית.



אחד היתרונות המשמעותיים הוא שכיום (שלא כבעבר) כמעט כל הסורקים פתוחים, מה שמאפשר עבודה עם כמעט כל נותני השירות (טכנאים, מרכזי חריטה והדפסה, חברות שתלים וכו’). הסורקים הפתוחים הופכים את הרופא לקברניט המנתב את תכנון וביצוע העבודות השיקומיות, בין שלל האפשרויות העומדות בפניו ומאפשרים לו להחליט בהתאם לרצונו וצרכיו.

קניית סורק אינטראאורלי, עם או בלי מחרטה, אינה החלטה פשוטה. לכן חשוב לרופא לבדוק בעצמו את המערכות המוצעות בשוק. בלוגים, פרסומים מקצועיים ומשתמשים קיימים. הם מקורות מצוינים לקבלת מידע, אולם זה לא מספיק. 
 

על מה יש להקפיד בבחירת סורק אינטראאורלי?

קלות השימוש
סורק שקשה לתפעל אותו, סופו שלא להיות בשימוש. בהקשר זה גודל הסורק הוא פקטור חשוב מאוד.
חיסרון משמעותי הוא כשהסורק גדול ולא נוח, ובעיקר כשהטיפ בקצהו גדול מדי, והשימוש בו מסורבל וקשה.
זו הסיבה שלרוב הסורקים יש טיפים מתחלפים במידות שונות. על כן חשוב לבדוק אם אכן יש לסורק טיפים מתחלפים (הניתנים לעיקור באוטוקלאב), כמה גדלים של טיפים יש לו, והאם טיפ אחד לפחות הוא קטן ממדים. יש לבדוק האם לטיפים שדה ראיה רחב מספיק (FOV).

דיוק
רוב הסורקים כיום מדויקים יותר מחומרי המידה המסורתיים. אף על פי שלכל יצרן יש ניתוח של דיוק הסורק שלו, אלו אינם תמיד אוביקטיביים ולכן חשוב  לבדוק תוצאות מחקרים של גופים בלתי תלויים. כמו כן חשוב מאד לבחון את הדיוק באמצעות סריקה של קשת שלמה ולא של קשת חלקית – זאת מכיוון שדיוק טוב בסריקה של אורכי קשת קטנים מושג ברוב הסורקים, אולם חלקם כשלו בדיוק, בסריקה של עבודות גדולות.  יש לוודא גם שלסורק יכולת סריקה מהירה של לסתות מחוסרות שיניים.

אחריות תמיכה ושירות
אחריות תמיכה ושירות הם הפקטורים החשובים ביותר מאחר ובנושאי CAD CAM הרופאים יצטרכו לקבל תמיכה באופן קבוע לאחר הקנייה. מאחר והרופא יהיה חייב להיות בקשר תדיר עם הספק,  נושא השירות חשוב ביותר. כדאי לשלם קצת יותר לספק ע״מ לקבל ממנו שירות אמין ותמיכה זמינה. אחריות כלולה בד״כ למשך שנה אחת עם אפשרות להאריך אותה לשנה נוספת או יותר. ישנם סורקים עם שנתיים אחריות ואפילו שלוש שנים. אם ניתן לרכוש אחריות ל 5 שנים, מומלץ, מאחר ותיקון סורק שלא באחריות עלול להיות כואב. עדכונים כלולים בדרך כלל (אבל לא תמיד). חשוב לבדוק למי מהמשווקים יש שירות טוב והיענות מהירה וזמינה. התמיכה המהירה שתקבלו או לא, היא החלק החשוב ביותר בהחלטת הקנייה שלכם. חשוב גם לבדוק אם הספק נותן לרופא סורק חלופי בזמן שהסורק שלו מושבת לצורך תיקון.
הדרך הטובה ביותר לזהות ספק עם שירות טוב היא באמצעות המלצות מהקולגות שלכם. תשאלו ותבררו אצל קולגות שרכשו סורק על השירות והתמיכה שהם מקבלים, לפני שתחליטו איזה סורק לרכוש..

הדגמות במרפאה
לפני רכישת סורק חשוב לבקש הדגמה/ות במרפאה. מומלץ לבקש מהמשווק להגיע למרפאה למספר הדגמות עם מטופלים (לא מספיקות הדגמות ע”ג מודלים). לא תמיד נוח למשווק להגיע במועד מסוים שנקבע עם מטופל, שלא לדבר על מספר מועדים. ההמלצה שלי היא להתעקש על כך ואם זה לא ניתן, חשוב לפחות לתאם פגישה אצל קולגה שברשותו הסורק ולראות אותו בשעה שהוא סורק מטופל.
חשוב עד הכרחי שהדגמה אחת לפחות תיעשה עם מטופל לעבודה של קשת שלמה, היות ורק שם נמדדים הדיוק והיכולת של הסורק ולא בסריקה של כתר בודד או גשר קטן. בדיקת העבודות שתקבלו מהסריקה, בתוך פה המטופל, יתנו לכם תמונה ברורה על הדיוק ועל יכולות הסורק.

עלות הסורק


מחירי הסורקים נעים היום בין כ 60,000 ₪ ל כ 150,000 ₪ ויותר. הפער הזה נובע גם מיכולות הסורקים, אך לא רק.
יש לבדוק אם המחיר סופי או שיש לשלם מידי חודש דמי שימוש, או מידי שנה עבור חידוש הרישיון שבלעדיו הסורק יפסיק לעבוד.
הסכומים השנתיים הללו מצטברים במשך השנים והופכים את הסורק ליקר.

כיום, לאחר שנים של התפתחות הטכנולוגיה הזאת וכאשר העלויות נמוכות יותר, עם יותר תחרות ועם ארכיטקטורה פתוחה – הגיע הזמן שכל רופא ישקול להכניס לשימוש במרפאה סורק אינטראוראלי ללקיחת מידות דיגיטליות.
תוך שנה שנתיים, אני מאמין וכמוני גם תחזיות שונות המופיעות ברשת, ברוב המרפאות ישתמשו בסורק כסטנדרט בטיפולי שיניים.

תוכנות עיצוב

יש להפריד בין תוכנות עיצוב ותכנון למעבדות ותוכנות עיצוב ותכנון לרופאים. מטבע הדברים לרוב הרופאים אין זמן לעיצוב העבודות וזה תפקידם של הטכנאים. חשוב לציין שבאמצעות תוכנות העיצוב המעבדתיות, מסוגלים כיום הטכנאים לתכנן ולעצב 100% מעבודות המעבדה המסורתיות. מכתר בודד ועד תותבת. 

תוכנות מרפאתיות:

בשנים האחרונות בתי התוכנה הגדולים פיתחו תוכנות ייעודיות לרופאי שיניים המעוניינים להשתמש בכלים דיגיטליים שונים בנוסף על הסורק. למשל, רופאים המעוניינים לתת שירות בביקור אחד (One Visit Dentistry) הכולל:  סריקה , עיצוב וחריטה במרפאה (של כתרים בודדים) , ציפויים, אינלייס בעיקר מליטיום דיסיליקט (אימקס). 

תוכנות העיצוב המרפאתיות הן פשוטות לתפעול ,עם מעט קליקים ועם תוצאות מצוינות. למשל סימון קו הגבול הוא ברירת מחדל שהתוכנה מציעה באופן אוטמטי, אולם הרופא יכול לתקנו במידת הצורך. 

תוכנות מרפאתיות נוספות הקיימות בשוק: 

1.תכנון שתלים

2.תכנון סדים כיררוגים (לאלו המעוניינים להדפיס את הסדים במרפאה במדפסת תלת מימד)

3.עיצוב החיוך (Smile Design): תוכנה המאפשרת שילוב תמונת המטופל עם קובץ הסריקה הדיגיטלית ושילוב אקטיבי של המטופל בעיצוב החיוך שלו. 

כיצד בוחרים את התוכנה המתאימה?

הדגמה והמלצות

על הרופא לבקש הדגמה של התוכנה במרפאה ע”מ לתאם ציפיות . מומלץ לבקש רשימת רופאי שיניים המשתמשים בתוכנה ולשוחח עם אחד המשתמשים לפחות ע”מ לקבל ממנו 3 תובנות : דעתו המקצועית על התוכנה, השירות והתמיכה של ספק התוכנה, ולבסוף, היתרון  לו ולמרפאה עקב הכנסת התוכנה לשימוש אצלו.

בית התוכנה ונציגיו בישראל

יש לבדוק אם בית התוכנה מוכר, אם בתוכנות שלו יש שימוש נרחב בישראל והאם נציגיו מלמדים את הרופאים ותומכים בה. רוב היצרנים מחייבים לקנות מידי שנה עידכונים לתוכנה.  אם הרופא אינו מעוניין לעדכן מידי שנה, יש לוודא אם ניתן להמשיך לעבוד עם התוכנה או האם היא ננעלת אוטומטית ללא העדכונים מידי שנה. 

תוכנות עיצוב הן חלק בלתי נפרד מהפעילות הדנטלית הדיגיטלית. כיום הן אינן מסובכות. רופאי שיניים שבידם סורקים, חשוב שיהיה להם מושג בהן, ע”מ שיוכלו לנצל טוב יותר את הכלי שברשותם וע”מ לתקשר באופן יעיל יותר עם המעבדות. לרוב יצרני התוכנות יש תוכנות דמו שעלותן זניחה ואיתן ניתן לעשות את הצעדים הראשונים בהבנת העיצוב הדיגיטלי. 

לסיכום:

רפואת שיניים דיגיטלית, טכנולוגיית וציוד CAD/CAM וצוות רפואת השיניים הדיגיטאלית מייצגים דרך חדשה לאבחון, תכנון, טיפול ויצירת שיקום אסתטי פונקציונאלי למטופלים באופן מדויק ויעיל יותר. רפואת שיניים של CAD/CAM 

תשפר את יחסי רופא השינייים והמטופלים  עוד יותר, כאשר הם עוברים יחד לעידן הדיגיטלי.

צבי צ’אקיר 

  * מנכ”ל חברת דנטל צ’אקיר, בעל תואר שני בהנדסת מכונות וניסיון רב שנים בתחום מערכות CAD CAM