ההנחיות החדשות לטיפול בחבלות דנטליות

ההנחיות החדשות לטיפול בחבלות דנטליות

פרופ’ לירן לוין – הנשיא הנבחר ויו”ר הוועדה לכתיבת ועדכון ההנחיות של האיגוד הבינלאומי לטראומה דנטלית (IADT)

בחודש אוגוסט, 2020, פרסם האיגוד הבינלאומי לטראומה דנטלית את הגרסה העדכנית של ההנחיות לטיפול בחבלות דנטליות. נפל בחלקי הכבוד לעמוד בראש הוועדה לכתיבת ועדכון ההנחיות של האיגוד הבינלאומי לטראומה דנטלית (IADT). במשך כשלוש שנים, עמלו חברי הוועדה על סקירה מקיפה של הספרות הרלוונטית ובהתאם לכך עדכון ההנחיות על מנת לספק את המידע העדכני ביותר, נכון להיום, לגבי הטיפול המומלץ בחבלות שיניים. לאחר עבודה מאומצת וממושכת, נערכה פגישה מסכמת בדבלין, אירלנד, בחודש ינואר 2020 לצורך סיכום הממצאים והגעה להחלטות סופיות באשר לנוסח החדש.

הקווים המנחים בהנחיות מתבססים על ניסיון לשמר את חיות ותפקוד הרקמות הרכות והקשות ככל שניתן על מנת לאפשר התפתחות תקינה ותפקוד נאות של המתרפא לאחר החבלה. בנוסף ישנה חשיבות רבה למעקב ארוך-טווח על מנת לזהות סיבוכים ולטפל בהם מוקדם ככל שניתן. נקודה חשבוה נוספת, היא כמובן הדגש על חשיבות המניעה של טראומה דנטלית בעזרת חינוך נכון, שימוש בסדים להגנה על השיניים וכו’. בהקשר לזה, האיגוד הבינלאומי לטראומה דנטלית (IADT) השיק לפני כשנתיים אפליקציה חינמית לטלפונים ניידים המיועדת גם לקהל הרחב ובה ניתן למצוא מידע שימושי על טיפול ראשוני בחבלות דנטליות ועל מניעתן. את האפליקציה (ToothSOS) ניתן להוריד לטלפון הסלולרי והיא מומלצת מאול למורים, מאמנים, הורים ומתרפאים בכלל (https://apps.apple.com/gb/app/toothsos/id1368359249?ign-mpt=uo%3D4

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.iadtapp.toothsos&hl=en_US).

את ההנחיות החדשות לטיפול בחבלות דנטליות ניתן למצוא ולהוריד בחינם באתר של האיגוד הבינלאומי לטראומה דנטלית (https://www.iadt-dentaltrauma.org/for-professionals.html). בנוסף, באתר, ישנו תרגום של ההנחיות לעברית שבוצע ביסודיות על ידי צוות רופאים מישראל בראשותו של פרופ’ יהודה צדיק. הצוות כלל את ד”ר דן הנרי לוי וד”ר גבריאל בטשוילי וד”ר מיכאל סולומונוב, מהמחלקה לאנדודונטיה, המרכז לרפואת שיניים, חיל הרפואה, צה”ל. את התרגום לעברית ניתן למצוא בקישור גם (https://www.iadt-dentaltrauma.org/images/Hebrew_IADT_Guidelines-FULL2020.pdf).

במסגרת השקת ההנחיות החדשות, הגיש האיגוד הבינלאומי לטראומה דנטלית גם וובינר בהשתתפות הכותבים הראשיים של ההנחיות. את ההקלטה של הוובינר ניתן לראות בדף הבית של האיגוד (https://www.iadt-dentaltrauma.org/).

https://fb.me/ProfLiranLevin

תמונה 1: אפליקציה חינמית  (ToothSOS) לטלפונים ניידים המיועדת גם לקהל הרחב ובה ניתן למצוא מידע שימושי על טיפול ראשוני בחבלות דנטליות ועל מניעתן.