טיפולי הלייזר הדנטאליים

העתיד כבר כאן – טיפולי הלייזר הדנטאליים

הכובב: מר תמיר פולאק

 הכנסת טכנולוגיית הלייזר לטיפולי השיניים גורמת למהפכה של ממש בתחום: אפשר לוותר על המקדחה המוכרת ועל הכאבים. קרן הלייזר מאפשרת טיפולי שיניים מגוונים ללא זריקת הרדמה, מקצרת משמעותית את זמן הטיפול, מונעת במקרים רבים את הצורך בטיפולי שורש ובעלת מגוון יתרונות נוספים.

אם אתם מאלה שמחפשים כיצד להקל על עצמכם את החיים המקצועיים  וגם על המטופלים שלכם, לחסוך מהם חרדות ולעשות רפואת שיניים טובה יותר – יש לצוות אונומד בע”מ יבואנית פוטונה לישראל, חדשות טובות עבורכם: ניתן לעשות 90% מטיפולי השיניים באמצעות קרן לייזר, המחליפה את מקדחת השיניים המוכרת. טיפול בקרן לייזר מאפשר לקצר את זמן הטיפול, להעצים את חווית המטופל להפחית משמעותית את האי נעימות, וב-80% מהמקרים – גם לא צריך להשתמש כלל באילחוש לצורך הטיפול.

מערכות הלייזר הדנטאליות מוכרות בעולם רפואת השיניים כבר עשרות שנים, מאז יציאת המערכות הראשונות לשוק כבר החלפו כמה דורות של מערכות, והיום אנו כבר בדור הרביעי של מערכות הלייזר לטיפול בשיניים.

כיצד ניתן לטפל בעששת או לבצע טיפול שורש באמצעות קרן לייזר?

סתימה שהיא למעשה שחזור שן, הופכת להיות פרוצדורה פשוטה משמעותית. לפני שאנו משחזרים את השן, יש לנקות את העששת. את הפעולה הזו עושה באופן מסורתי המקדחה. זה החלק הכואב של הטיפול. השלב הבא הוא מילוי חומר הסתימה וזה כמובן פחות בעייתי וכואב. עיקר העבודה זה הניקיון. אנחנו עושים את הניקיון הזה באמצעות קרן לייזר ולא באמצעות מקדחה. זה מהיר יותר, קל יותר, משמעותית פחות כואב ורוב זמן הטיפול לא קיים כלל, וקיים יתרון נוסף – קרן לייזר גם מעבירה את המקום תהליך חיטוי מכיוון שאחת התכונות שלה היא שהיא משמידה חיידקים. (הסרת דנטין בריא הינה מזערית ולכן מבנה השן נשאר חזק יותר)

בטיפול שורש, שהמטופלים בדר”כ חוששים ממנו, זמן הטיפול מתקצר ב-30-50%. יש פחות עבודה מכנית וכימית, לכן גם הכאב שבדרך כלל מתלווה לזמן מה שאחרי טיפול שורש, נעלם גם הוא. מבנה התעלה על כל האנטומיה המורכבת שלה מהווה אתגר בטיפול הכימו – מכני המסורתי, בטיפול האנדודונטי הקיים מנקים את התעלות הללו באמצעים מכניים כאשר הגישה היא מוגבלת והורדת שכבות חומר מהתעלות יכולה לגרום להחלשות מבנה השן. קרן הלייזר מבצעת את הניקוי הזה עם חיטוי טוב יותר, ללא אמצעים מכניים וללא צורך בהרחבה מיותרת של תעלת השורש. צריך לזכור שהתעלה אינה בצורת קשית, יש לה קומפלקס של תעלות קטנות וגדולות שאי אפשר להגיע לכולן באמצעים מכאניים, גם אם הטיפול מבוצע היטב. קרן הלייזר מחדירה הנוזל החיטוי ביעילות לכל הקומפלקס ולכן הניקוי הוא שלם. לפני השימוש בלייזר טיפולי שורש וסתימות נעשו רק על ידי שימוש באמצעיים מכאניים שגורמת לרגישות רבה, רעידות וגם תחושה של חום בזמן שהמקדח נוגע בשן. הלייזר פותר את כל החסרונות האלה.

טיפול במחלות חניכיים:

הלייזר הוא הבטחה גדולה עבור אנשים עם בעיות חניכיים מכיוון שעבורם זו פעולה מתמשכת, לא סתימה אחת. באמצעות קרן לייזר אנחנו יכולים לחטא את האזורים הפגועים בחניכיים, שזה הדבר החשוב ביותר – חיטוי האזור, הלייזר מעודד צמיחה של רקמות חדשות בכיסי החניכיים. כיס החניכיים הוא הכידוע מרווח בין החניכיים לשן, אם הכיס עמוק, מתפתח זיהום וקשה מאוד לנקותו, ומכאן המחלה מתפתחת בצורה משמעותית הרבה יותר. קרן לייזר יכולה להיכנס לכל כיס, לחטא אותו, ולעודד צמיחה של תאים, להפוך כיס מ-8 מ”מ ל4-3 מ”מ זה הבדל עצום עובר המטופל.

אפשר לסכם ולומר שלייזר חוסך ניתוחי חניכיים במקרים רבים. מטופל שעבר טיפול בלייזר לא ירצה לחזור אחורה – המטופלים יוצאים מהמרפאות ואומרים שזו חוויה מתקנת. אגב, מדובר בטיפולים שמתאימים לכל גיל כולל לילדים”.

טיפול בשתלים דנטליים ובנחירות  

בעידן שבו השתלים הדנטליים הפכו לטיפול שגרתי ונפוץ, לטיפול בלייזר יש פתרונות גם לבעיות שעלולות לצוץ מטיפולים אלה: תופעת הווצרות פיראפלאנטיטיס סביב השתלים הדנטליים כאשר נוצרת דלקת הדומה מאוד למחלת חניכיים, הפכה לא מכבר ל”מגפה” של ממש כאשר הטיפול בה מאתגר את הרופא המטפל במימדים רבים. לא כל השתלים מצליחים להיקלט לאורך זמן. קרן הלייזר היא האמצעי היעיל ביותר היום לטפל בדלקת הזו. היא מבצעת הליך חיטוי גם לאזור סביב השתל, כולל חניכיים ועצם וגם לשתל עצמו ולכן היא יכולה להציל מכישלון שתלים שנגועים  בפריאימפלנטיטיס.

באונומד מסבירים שלא כל קרן לייזר יכולה להתאים למשימה הזו, בדיוק כפי שלכל מכונית יש נפח מנוע שונה, כך גם לקרני לייזר יש אורך גל שונה. מומלץ לרופאים להשתמש בקרן לייזר שאורך הגל שלה הוא 2,940 ננומטר, (Er:YAG) , והיא הקרן  שנותנת את מגוון הטיפולים הרחב ביותר.

דוגמא לנוספת לכך, היא שלקרן הלייזר יש יכולת טיפול נוספת: בנחירות. כיום מעל 50% מהאוכלוסייה סובלים מנחירות ורבים מהם גם מדום נשימה בשינה. ניתן לטפל בכך באמצעות קרן לייזר, במספר פגישות קצרות יחסית, ללא כירורגיה, ללא כאבים, ללא זריקות וללא תופעות לוואי. יעילות הטיפול דומה ואף עולה על טיפולים מורכבים יותר. הנושא תופס תאוצה בקרב מטופלים שמחפשים פתרונות לא פולשניים.

מדוע השימוש בלייזר לטיפולי שיניים עדיין לא נכנס לשימוש רחב?

זו כבר שאלה לפסיכולוגים… אנחנו מניחים שמדובר בשמרנות רפואית, גם מצד המטופלים וגם מצד הרופאים. הטכנולוגיה קיימת וממשיכה להתפתח במהירות וחשוב שהציבור יידע על האפשרות הזו. בארה״ב נמכרים 5-6 לייזרים דנטליים של FOTONA  בכל חודש מבחינה כלכלית, הטיפולים יקרים בכ-10-20% מטיפולי שיניים רגילים, כך שההפרשים קטנים יחסית ומאפשרים לציבור להגיע אליהם, והערך המוסף שלהם הוא עצום. הטיפול הזה הוא גם רלוונטי מאוד לאנשים שחולים במחלות שונות ושזקוקים לטיפולי שיניים אך לא מסוגלים לקבל זריקת הרדמה בגלל מחלות הרקע שלהם – עבורם הטיפול בלייזר הוא המוצא היחיד”.