קידום בריאות חלל הפה – חובתינו וזכותינו

קידום בריאות חלל הפה – חובתינו וזכותינו

פרופ’ לירן לוין

הפקולטה לרפואה ורפואת שיניים, האוניברסיטה של אלברטה, קנדה.

כרופאי שיניים ושינניות, אנחנו עוסקים רבות בטיפול במחלות חלל הפה ותיקון נזקי המחלות הללו. תוך נסיון לרכוש ולפתח טכנולוגיות חדישות, לאמץ וללמוד שיטות טיפול חדשות ולשפר את היכולות הקלינית, אנחנו שוכחים  לעיתים את המרכיב החשוב ביותר של קידום בריאות חלל הפה ומניעת המחלות מהן סובלים מטופלינו. סילוק יעיל של גורמי המחלה על ידי חינוך נאות ויעיל של המטופלים עשוי לתת לגוף הזדמנות לריפוי ואף למנוע נזקים עתידיים שיצריכו טיפול נרחב יותר.

כמו במחלות רבות אחרות, טיפול יעיל מבוסס על מניעה. הדבר נכון במיוחד בהקשר לשתי המחלות העיקריות בהן אנחנו מטפלים כרופאי שיניים – עששת ומחלות חניכיים.

ברפואת שיניים אנחנו עסוקים בשיפור איכות הטיפול אותו אנו מספקים ובעמידותו לאורך זמן, אך לעיתים מתעלמים מהתערבות מניעתית שאמורה להיות המטרה העיקרים שלנו כמטפלים. כל אחד מהמתרפאים שלנו יוכל להפיק תועלת מתכנית מניעתית המותאמת למצבו הדנטלי. הסבר על מחלות חלל הפה, הגורמים להן, גורמי הסיכון, והדרכים למניעה וטיפול במחלות אלה, הינם חלק חיוני בשירות אותו אנחנו אמורים לספק לכל המתרפאים שלנו. התאמה של האביזרים והטכנולוגיות לסילוק רובד החידקים ובחינה חוזרת ונישנית של תכנית המניעה המותאמת אישית, הינן חלק בלתי נפרד מהטיפול הדנטלי. קידום בריאות חלל הפה ומניעת תחלואה דנטלית הינן חובות וזכויות שלנו כמטפלים. חשיבות השלבים הללו אינה פחותה מזו של ביצוע שיחזורים אסטתיים ופונקציונליים, השלמת שיניים חסרות או טיפול בשורש השן.

הצלחה של טיפול במתרפא הינה להביאו למצב יציב, בו יגיע לביקורות שגרתיות תוך שמירה על בריאות חלל הפה והיעדר מחלה לאורך השנים. זאת הצלחה! לא רק בחירת צבע מושלמת או רמת עצם יציבה סביב שתלים דנטליים. מתרפא הזקוק לטיפול נוסף פעם אחר פעם לאורך השנים, הוא כישלון טיפולי מבחינתינו באופן מסוים.

במסגרת כנס 100 שנה להסתדרות לרפואת שיניים שנערך בדצמבר 2019, הוזמן פרופ’ לירן לוין לדון בדרגות השונות של מניעה וכיצד ניתן למנף את העקרונות הללו לבניית מוניטין, הצלחת הטיפולים לאורך זמן ושיפור בריאות המתרפאים.

בין השאר דיווח פרופ’ לוין על תוצאות ממפגש פיסגה מדעי שנערך השנה באוהיו בארצות הברית. פרופ’ לוין שימש כיו”ר המפגש שנועד לסקור את הספרות ולהציג מסקנות לגבי טיפולי מניעה ביתיים וטכנולוגיות מובילות להשגת תוצאות מיטביות במניעת מחלות של חלל הפה. המפגש כלל מומחים מובילים מצפון אמריקה. מסקנות פאנל המומחים הדגישו את חשיבות השמירה על היגיינה אורלית ובריאות הפה כחלק מהדאגה לבריאות הכללית. הובאו ראיות לקשרים בין מחלות חלל הפה והחניכיים ובין מחלות סיסטמיות כגון מחלות לב, כלי-דם, סוכרת, סיבוכי הריון ועוד. בסקירת הספרות לבחינת טכנולוגיות מומלצות לשמירה על היגיינת הפה, נמצא כי שימוש במברשת שיניים חשמלית המבוססת על טכנולוגיית ה-Oscillation-Rotation  נמצא עדיף במחקרים רבים בהתייחס ליכולות הסרת הפלאק ממשטחי השיניים והחניכיים. כמו-כן נמצא שמשחות שיניים המכילות פורמולציות חדשות של סטנוס פלואוריד עשויות להפחית את רעילות הפלאק ואף למנוע את  הווצרותו מחדש.

פאנל המומחים הדגיש כי הדרכה נאותה של המתרפאים, הכוללת התאמה והנחיה מותאמת אישית לכל מתרפא לגבי השימוש הנאות במברשת שיניים, משחת שיניים ואביזרים לניקוי בין-שיני, הינם בעלי ערך עליון לצורך מניעה וטיפול במחלות חניכיים ובנגעי עששת.

מסקנות הפאנל יפורסמו בעתיד בספרות המקצועית הבינלאומית.

בתמונה: פאנל המומחים בראשות פרופ’ לוין ממפגש פיסגה מדעי שנערך ב-2019 באוהיו בארצות הברית, בנושא חינוך ומניעה של מחלות חלל הפה.

Profesor Liran Levin
Profesor Liran Levin