שימוש במי אוזון לטיפול בדלקות חניכיים

טיפול באוזון – Ozone therapy קיים מאמצע המאה הקודמת בכל תחומי הרפואה ומסוף המאה הקודמת אוזון נמצא בשימוש גם ברפואת שיניים.

כימיה על קצה המזלג

אוזון (O3) הוא מולקולה המורכבת משלושה אטומי חמצן. חמצן בטבע נמצא על פי רוב בצורת מולקולה המכילה שני אטומי חמצן (02). מולקולה בעלת שני אטומי חמצן יציבה יותר ממולקולה בעלת שלושה אטומי חמצן. כך מולקולת האוזון היא מולקולה לא יציבה אשר האטום השלישי בה שואף כל הזמן להתחבר למולקולות אחרות בהם יש עודף אלקטרונים. שאיפה זו מובילה לתגובת חמצון- תגובה כימית שבה משתנה דרגת החימצון של החומרים המגיבים על ידי העברת אלקטרונים ממולקולה אחת למולקולה אחרת. אוזון ישיג יציבות אנרגטית כאשר יקלוט אלקטרונים, וכפועל יוצא, החומר אשר תרם את האלקטרונים מתפרק. מצב האי יציבות שבו נמצאת מולקולת האוזן אחראית על שאיפת האוזון להתחבר עם חומרים אחרים במהירות. לכן, אוזון נחשב לאחד המחמצנים החזקים בטבע ופעולת החמצון שלו גורמת להשמדת מיקרואורגניזמים. אוזון משמיד ביעילות מיקרואורגניזמים אנאירוביים לא רצויים כמו וירוסים, חיידקים, פטריות ופרזיטים. לאחר שהאוזון מתפרק, נותר רק חמצן, החיוני כל-כך לחיים. אוזון נמצא באופן טבעי במעטפת כדור הארץ ומשמש כמגן מפני קרינת השמש. מדובר בגז חסר צבע בעל ריח ייחודי שמזכיר לרבים את הריח לאחר גשם. תחושה זו נכונה מפני שאוזון נוצר בעקבות התפרקות חשמלית ממש כמו בסופת ברקים.

שימושי אוזון ברפואה

השימוש הרפואי הראשון בגז האוזון מתועד במלחמת העולם הראשונה בטיפול בנמקים עקב זיהומים בחיילים בשדה הקרב. בזכות יתרונותיו התרפיוטיים, תחומים רבים ברפואה משתמשים באוזון. כך למשל, טיפול באוזון לחולי סכרת, קיים שנים רבות בכל העולם. הטיפול מסייע לרפא כיבים כרוניים על פני הגפיים, מונע סיבוכים ואפילו מסייע במניעת כריתת גפיים . מחקר חדש שנערך לאחרונה בבית החולים וולפסון, הראה, כי השימוש בגז האוזון, מאפשר ריפוי כיבים ברגליים של חולי סוכרת. אוזון פועל על קרום תא החיידק באמצעות חמצון רכיבי השומן הממברנליים .(Mudd JB
et al.,1969), לאחר פריצת ממברנת תא החיידק אוזון פוגע בדנ”א המעגלי ומשם הדרך להשמדת החיידק קצרה (Ishizaki K et al.,1987), תאי גוף האדם מכילים בתוך גרעין התא מנגנונים כימיים אשר הופכים את התא לעמיד יותר מפני אוזון וזה מסביר מדוע טיפול באוזון במינונים מומלצים הינו רעיל לחיידקים אך אינו מסב כל נזק לתאי גוף האדם. מנגנון נוסף המסביר את עמידות תאי גוף האדם נעוץ העובדה שלתאי הגוף האנושי יכולת אנטי חימצונית עמידה לתכונות החימצון של האוזון. (Cech T et al.,1986)

שימושי אוזון ברפואת שיניים

חלל הפה הינו אזור מחייה אידיאלי לחיידקים . לכן, גם ברפואת שיניים מטפלים בהצלחה כבר עשרות שנים במי אוזון וזאת בזכות יכולות החיטוי הטובות, שטיפות במי אוזון מחטאות ומונעות זיהומי רקמה רכה ובנוסף מזרזות החלמה. אוזון ברפואת שיניים משמש כחומר תראפוייטי בטיפול בנגעי עששת התחלתיים, חיטוי תעלות שורש, דלקות חניכיים, כיסים פריודונטאליים, כיבים בחלל הפה, פריאימפלנטיטיס (Peri-implantitis) ועוד. ברפואת שיניים משתמשים במי אוזון שהינם תערובת של אוזון O3 בריכוז של 0.05% – 5% וחמצן O2 בריכוזים בטווח של 95%- 99.5%. חשוב לציין שכיוון שאוזון אינו יציב יש הכרח להשתמש בו במהירות לאחר שהסתימה הכנתו. נמצא כי רבע שעה לאחר יצירת האוזון 50% ממנו התפרקו חזרה לחמצן. עובדה זו חשובה משום שהיא מסבירה מדוע לא ניתן לאחסן את גז האוזון בתכשירים רפואיים לזמן ממושך. אוזון ניתן להמסה במים (מי אוזון Ozonated Water), להפוך למשחה, להזריק למחזור הדם או לטפל בו כגז.

(KarapetianVE et al., 2007 כך למשל נמצא כי שטיפה במי אוזון למשך 20 שניות בחלל הפה הובילה לאלמינציה של מעל 99% מהמיקרואורגניזמים הנפוצים בפלאק. לאחר 40 שניות של שימוש נהושמדו 100% מחיידקי הפלאק (Lynch and Baysan, 2001.).

חברת PURECARE LTD היא חברת סטארט-אפ ישראלית אשר פיתחה מכשיר ייחודי אשר מייצר מי אוזון. מחקר שנערך בשנת 2019 על ידי חוקרים מהאוניברסיטה העברית והדסה בחן את השפעת מי האוזון המיוצרים במכשיר ה-PURECARE על דלקת חניכיים –Plaque induced gingivitis, בהשוואה לשימוש בשטיפת פה ((Colgate . במחקר אשר נמשך ארבעה שבועות ונערך במרפאות השיניים “יד שרה” בירושלים, השתתפו 55 מתנדבים, אשר חולקו ל- 3 קבוצות: קבוצה ראשונה מנתה 19 משתתפים אשר השתמשו במוצר PURECARE שלוש פעמים בשבוע. קבוצה שניה מנתה 18 משתתפים אשר הונחו בשטיפת פה פעם ביום, כולל הברשת פה פעמיים ביום, וקבוצת ביקורת שלישית אשר הונחתה להמשיך בשגרת היגיינת הפה. כל שלוש הקבוצות עברו הדרכה לצחצוח על ידי רופאת שיניים בתחילת המחקר בנוסף לקבלת מברשת שיניים ומשחת שיניים (1450 PPM). בבחינת התוצאות עולה כי שימוש במוצר PURECARE הדגים תוצאות טובות יותר בכל הקשור למדדי בריאות החניכיים שנבדקו. קבוצת הניסוי השיגה מובהקת סטטיסטית במדדים שנבדקו ובחנו את בריאות החניכיים.

53% שיפור במדד דלקת החניכיים *Gingival index.

32% שיפור במדד הדימום **